Over Pink Ribbon

Pink Ribbon

Zo’n 20 jaar geleden, in 1992, in een tijd waarin duizenden vrouwen overleden aan borstkanker, maar er amper over gepraat werd, lanceerde Evelyn Lauder, schoondochter van Estée Lauder, de eerste « Breast Cancer Awareness campagne » in de Verenigde Staten. Overtuigd van het belang van communicatie in de strijd tegen de ziekte, zette zij zich onvermoeibaar in voor Pink Ribbon-campagnes die zowel het brede publiek wouden sensibiliseren en aandacht vragen voor borstkanker, als fondsen verzamelen voor fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker. Ze stond dus ook aan de wieg van de creatie van het befaamde roze lintje.

Borstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen in België. Ook vandaag kregen 29 vrouwen het verdict te horen. 100.000 vrouwen vechten, samen met hun directe leefomgeving, tegen de ziekte. Helaas verliezen ook nog steeds 6 vrouwen per dag de strijd.

Pink Ribbon vzw is de nationale organisatie die strijdt tegen borstkanker. De non-profit, met het beroemde roze lintje als logo, is al meer dan 25 jaar actief op verschillende domeinen.

Pink Ribbon wil borstkanker bestrijden door preventie en vroegtijdige opsporing aan te moedigen. Anderzijds focust de vzw op het verbeteren van de levenskwaliteit van personen die geconfronteerd worden met de ziekte en hun omgeving. Borstkanker bestrijd je immers nooit alleen. Het treft niet alleen patiënten, maar ook hun gezin, familie, vrienden, collega’s, enz.

 

1 op 3 kankers kan vermeden door een gezonde levensstijl. Omdat genoeg lichaamsbeweging daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van vormt, zet Pink Ribbon graag haar schouders onder De Roze Mars. De campagne wil Belgen immers aanzetten om elke dag minstens 30 minuten extra te stappen. De vzw doopte de maand mei om tot ‘stap-maand’ en nodigt iedereen, die weer fit wilt worden, uit om mee te wandelen.

Iedereen kan solidair zijn met de 100.000 Belgische getroffenen door mee te stappen met De Roze Mars.

Zet nu de eerste stap en schrijf je in.